Skip links
صفر تا صد ترکیب رنگ دکوراسیون اداری

صفر تا صد ترکیب رنگ دکوراسیون اداری

“رنگ قدرتی دارد که می‌­تواند مستقیماً روح ما رو لمس کند”

-واسیلی کاندینسکی، نقاش و نظریه‌­پرداز هنری روس

رنگ دکوراسیون اداری تأثیر به سزایی روی جلوه و زیبایی محیط کاری شما داره. انتخاب رنگ درست برای دکوراسیون اداری خیلی اهمیت داره. هرچند ترکیب رنگ ممکنه به نظر بیهوده بیاد و حس کنید نیازی به اون ندارید، اما باید بدونید که به طور مستقیم روی خلق­‌وخو آدم­ها تأثیر می‌­ذاره و در نتیجه روی بازده و کارایی اون­‌ها هم اثربخشه.

اگر تابه‌حال از اهمیت رنگ‌­ها غافل بودید و نحوة ترکیب صحیح اون‌­ها با همدیگر و همچنین ترکیب درستشون با مبلمان رو نمی‌­دونستید این مقاله برای شماست. ما تو این مقاله در مورد رنگ‌­ها، روان‌­شناسی اون‌­ها و تأثیرشون صحبت می‌­کنیم. همچنین یک سری ایده­‌ها برای استفاده بهینه از رنگ‌­ها بهتون ارائه می‌­دیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

اگر تو این زمینه به مشاوره نیاز دارید و یا می‌­خواید این کار رو به یه متخصص حرفه­‌ای بسپارید، باید بگیم که گروه طراحی و ساخت NDK تو این زمینه از بهترین‌­هاست. تیم حرفه‌­ای ما تابه‌حال طراحی داخلی برخی از بهترین و بزرگ­ترین شرکت‌­ها، مانند شرکت اسنوا، رو بر عهده داشته و تو این زمینه خیلی خوب عمل کرده. ما با درنظرگرفتن همه شرایط شما بهترین رنگ‌­ها رو برای شما انتخاب می‌­کنیم و مبلمانی رو برای شما در نظر می‌­گیریم که بهترین هماهنگی رو با رنگ غالب محیط کاری شما داشته باشه. برای دریافت مشاوره می‌­تونید با شماره تماس 02147531 ارتباط برقرار کنید.

رنگ دکوراسیون اداری چه تأثیری داره؟

رنگ دکوراسیون اداری تأثیر مستقیمی روی خلق‌­و­خو و کارایی کارمندهای شما داره و همچنین تأثیر مثبتی روی مراجعین و مشتری­‌های شما می‌­ذاره و یه دکوراسیون اداری شیک برای شما به ارمغان میاره. اداره جاییه که کارمندها بیشتر اوقات روزشون رو اونجا سپری می‌­کنن. ازاین‌رو، باید مکانی باشه که تو اون احساس راحتی کنن و کارآمد و باانگیزه باشن. باید از سپری کردن زمانشون تو این مکان لذت ببرن. پس باید هنگام انتخاب رنگ و دکوراسیون خیلی محتاط بود چون روی بازده کارمندها بسیار تأثیرگذاره.

خیلی‌­ها به‌اشتباه فکر می‌­کنن که انتخاب یه رنگ خاص و یا ترکیب چند رنگ برای دکوراسیون اداری، در واقع هدردادن پوله. اما باید بدونید که انتخاب رنگ درست و مناسب می‌­تونه روی کار و پیشرفت شما تأثیر مثبت و مستقیمی داشته باشه. این تأثیر هم تا حد زیادی بستگی به رنگی که انتخاب می­‌کنید داره. شما می‌­تونید از رنگ‌­های گرم استفاده کنید و انرژی رو افزایش بدید و یا می‌­تونید از رنگ‌­های سرد استفاده کنید و یه محیط کاری آرام‌­بخش رو رقم بزنید.

اگر با دلایلی که آوردیم قانع شده باشید و به اهمیت رنگ­ دکوراسیون اداری پی برده باشید، احتمالاً سؤال‌هایی در مورد نحوة استفادة درست از اون براتون ایجاد شده. ما هم این مقاله رو به همین دلیل آماده کردیم.

 از روان‌­شناسی رنگ­‌ها چی می‌­دونید؟

احتمالاً می‌­دونید که سه رنگ اصلی وجود داره: آبی، زرد و قرمز. مابقی رنگ­‌های فرعی نامیده میشن و از ترکیب رنگ­‌های اصلی به وجود میان.

و احتمالاً اینو هم می‌­دونید که دو دسته رنگ‌­های با اشباع کم و با اشباع بالا هم داریم. ساده­‌تر بگیم – طیف­‌های روشن یا تیره رنگ‌­ها. توصیه میشه که از رنگ‌­های با اشباع بالا استفاده کنید؛ چون محرک نیرومندتری هستن، اما زیاده­‌روی نکنید.

انتخاب فقط یک رنگ برای دکوراسیون ایدة چندان خوبی نیست و ممکنه خسته­‌کننده باشه. باید برای دکوراسیون از رنگ‌­های مختلف اما هماهنگ با هم استفاده کنید.

رنگ‌­ها می‌­تونن هم به‌­صورت روانی و هم به‌­صورت احساسی روی انسان‌­ها تأثیر بگذارن. ما به این تأثیر می‌گیم “روان‌­شناسی رنگ”. رنگ یه اتاق می‌­تونه احساس‌­های مختلفی رو به ما منتقل کنه. پس رنگ دکوراسیون اداری باید به نحوی انتخاب بشه که اثر روان‌­شناسی مثبتی روی کارمندها داشته باشه. بیاید ببینیم هر رنگی چه تأثیرات روان‌­شناسی داره:

قرمز

  •       افزایش اشتها
  •       افزایش ضربان قلب
  •       افزایش فعالیت مغزی
  •       لذت
  •       اشتیاق

سبز

  •       ایجاد حس تعادل
  •       ایجاد حس هماهنگی
  •       افزایش خلاقیت
  •       کاهش اضطراب

زرد

  •       خوش‌­بینی
  •       سرگرمی
  •       انرژی‌­بخش
  •       الهام­بخش
  •       افزایش اعتماد­به‌­نفس

سیاه

  •       ایجاد حس کنترل
  •       افزایش جدیت
  •       حس استقلال
  •       شیطانی

سفید

  •       آرام­‌بخش
  •       سادگی
  •       صلح­‌آمیز
  •       خلأ
  •       تنهایی

با اصول ترکیب رنگ دکوراسیون اداری آشنا هستید؟

یه اشتباه رایجی که تو اغلب اداره­‌ها و محیط­‌های کاری می‌بینیم اینه که تنها از یک رنگ برای تمامی دیوارها استفاده می‌­کنن. اما این کار باعث میشه که محیط کاری به نظر خسته­‌کننده بیاد. اینجاست که اصول روان‌­شناسی دکوراسیون اداری و نحوة مخصوصاً ترکیب رنگ دکوراسیون اداری به کمک ما میان.

پس بیاید ببینیم که چه رنگ‌­هایی رو باید برای دکوراسیون اداری انتخاب کرد و چه رنگ‌­هایی رو بهتره با هم ترکیب کرد. ما اینجا قصد داریم بهترین رنگ‌­های دکوراسیون اداری رو به شما معرفی کنیم.

  1. سفید – قرمز و سبز

سفید رو با هر رنگی میشه ترکیب کرد. سفید بیانگر اعتماد، خلوص و شفافیته. به‌­طورکلی، خیلی از اداره­‌ها به رنگ سفید هستن چون یه رنگ آرام­‌بخش محسوب میشه. همچنین رنگ سفید برای طراحی دکوراسیون اداری کوچک به­‌شدت توصیه میشه چون باعث میشه فضا بزرگ­تر از چیزی که هست دیده بشه.

  1. قرمز – سیاه و سفید

“قرمز اولین رنگ پاییزه. رنگ واقعی تولد دوباره. رنگ آغاز”

– آندی کوندی

قرمز هم معمولاً در ترکیب با سفید و مشکی خیلی جلوة شیک و باشکوهی پیدا می‌­کنه. مثلاً می‌­تونید دیوارها رو به رنگ قرمز و مشکی و مبلمان رو به رنگ سفید در بیارید. همچنین می‌­تونید قرمز رو با آبی یا سبز ترکیب کنید تا یکم متعادل‌­تر بشه.

  1. زرد – آبی، سبز و قرمز

زرد بیانگر لذته. به همین خاطره که هر چیزی که نشون‌­دهندة خوشحالی باشه زردرنگه، مثل ایموجی‌های خندان. بهترین رنگ‌­هایی که میشه با زرد ترکیب کرد، آبی، سبز و قرمز هستن.

از اونجایی که زرد رنگی گرم و انرژی‌­بخشه، می‌­تونید ازش تو اتاق‌­های تمرین استفاده کنید. چون موجب تحریک ذهن میشه، مخصوصاً اگه با رنگ آبی ترکیب شده باشه.

همچنین توصیه میشه که از رنگ زرد برای گرافیک­‌ها، علائم سه‌بعدی و هر نشانة دیگ‌ه­ای تو اتاق پذیرش استفاده کنید. چون زرد یه رنگ گرمه و احساس خوشامدگویی رو منتقل می‌­کنه و این همون چیزیه که مراجعین و مشتری‌­های شما هنگام ورود به اتاق پذیرش بهش نیاز دارن.

اما توجه کنید که استفاده بیش از اندازه از رنگ زرد می­تونه کمی افسرده کننده باشه، پس با یکی از رنگ‌هایی که پیش­تر گفتیم ترکیبش کنید. زرد و سبز بیانگر طبیعت و خورشید هستن، پس اگه می‌­خواید محیطی آرام­‌بخش داشته باشید و از انرژی طبیعت تو محیط کارتون استفاده کنید ما بهتون توصیه می‌­کنیم از ترکیب این دو تا رنگ تو دکوراسیون اداری خودتون استفاده کنید.

زرد رو می‌­تونید تو آشپزخانه هم استفاده کنید؛ چون باعث تحریک اشتها میشه، مخصوصاً اگه با قرمز ترکیب بشه. پس اگه اداره­‌تون رو زردرنگ کردید، تعجب نکنید اگه مدام احساس گرسنگی می‌­کنید.

  1. آبی­ – نارنجی و قرمز

“آبی نزدیک‌­ترین رنگ به صداقته”

– استیون تیلور

رنگ آبی می‌­تونه استرس و اضطراب رو کاهش بده و به همین دلیله که یکی از محبو­ب‌­ترین رنگ­‌ها تو سرتاسر جهانه. رنگ آبی ذهن رو تحریک می‌­کنه و انسان رو کارآمدتر می­‌کنه. پس استفاده از اون تو دکوراسیون اداری خیلی توصیه میشه. آبی رو میشه با رنگ‌­های نارنجی و قرمز ترکیب کرد. برای اینکه حال و هوای هنری‌­تری به فضای کاری خودتون بدید می‌­تونید دیوارها رو به رنگی آبی دربیارید و از تزئینات قرمز و نارنجی انتزاعی هم استفاده کنید.

اغلب کسی اهمیتی به رنگ سقف نمیده، اما اون هم می‌­تونه تأثیر زیادی روی خلق‌­و­خو آدم­‌ها بذاره. اگه رنگ سقف روشن‌­تر از رنگ دیوارها باشه، ارتفاع رو بیشتر نشون میده اما اگه تیره‌­تر باشه، سقف رو کوتاه‌­تر از چیزی که هست نشون میده. از اونجایی که آبی رنگ آسمونه، می‌­تونید سقف رو آبی کنید و نقش ابر رو هم روش طراحی کنید. این­طوری کارمندها می‌­تونن تو محیط کاری احساس آرامش و آزادی زیادی رو تجربه کنن.

  1. سبز – سیاه، سفید و زرد

“سبز برجست‌ه­ترین رنگ جهانه و به همین دلیله که خیلی دوست‌­داشتنی دیده میشه”

– پدرو کالدرون د لا بارسا

رنگ سبز بیانگر طبیعت، سلامتی و ثروته. همچنین یه رنگ آرامش‌­بخشه و برای فضاهای اداری یه رنگ عالی محسوب میشه. سبز مخصوصاً در ترکیب با سیاه، سفید و زرد فوق‌­العاده دیده میشه. مثلاً، می‌­تونید دیوارها رو سبزرنگ انتخاب کنید و از رنگ سفید برای مبلمان و یا تزئینات استفاده کنید. این­طوری یه فضای خیلی آرام و صلح‌­آمیز خواهید داشت.

  1. سیاه – هر رنگی

“بدون سیاه، هیچ رنگی جلوه نداره”

– امی گرانت

سیاه یه رنگ باشکوه و دقیقه. اداره­‌هایی که از رنگ سیاه استفاده می‌­کنن حس جدیت و رسمی بودن رو القا می‌­کنن و یه دکوراسیون اداری لاکچری رو به نمایش می‌­ذارن.

سیاه هم مثل سفید با هر رنگی می‌­تونه ترکیب بشه. برای دکوراسیون اداری، سیاه و سفید می‌­تونه یه ترکیب فوق‌­العاده باشه اما درعین‌حال ممکنه خسته­‌کننده و زیادی رسمی هم باشه. ازاین‌رو، می‌­تونید از یه سری تزئینات با رنگ‌­های دیگه در کنارش استفاده کنید.

نحوه ترکیب رنگ دکوراسیون اداری با مبلمان اداری رو یاد بگیرید

تا اینجا یاد گرفتیم که چه رنگ‌­هایی در کنار هم زیبا میشن و می‌­تونیم با هم ترکیب کنیم. حالا نکتة مهم دیگه مبلمان اداری هست. زمانی که رنگ غالب محیط کاری خودتون رو انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید که چه مدل مبلمان اداری باهاش هماهنگی داره. اینجا می‌­خوایم ببینیم که هر رنگی با چه مبلمان و تزئیناتی هماهنگی بیشتری داره.

  1. رنگ سبز با مبلمان اداری چوبی

رنگ سبز موجب ایجاد حس آرامش تو محیط کاری میشه. وقتی این رنگ با مبلمان چوبی همراه بشه، زیبایی زیادی رو وارد اداره شما می­کنه. همچنین می‌­دونیم که سبز رنگ طبیعته و چوب هم یکی از عناصر طبیعت محسوب میشه. ترکیب این دو مورد می‌­تونه حس طبیعت رو تو محیط کار القا کنه و یکی از بهترین ترکیب‌­های این فهرست محسوب میشه.

بسته به اینکه می‌­خواید فضای گرم و یا سردی رو تو محیط کاری خودتون داشته باشید، می‌­تونید از طیف‌های پررنگ و یا کم­رنگ سبز استفاده کنید.

  1. رنگ آبی با مبلمان اداری سفید

آبی یکی از سردترین رنگ‌­ها محسوب میشه. می‌­تونید برای دیوارهای اداره رنگ آبی روشن رو انتخاب کنید و از مبلمان‌­های سفید و مدرن استفاده کنید. مبلمان سفید در ترکیب با آبی، مخصوصاً ابی روشن، فوق‌­العاده دیده میشن.

این ترکیب مخصوصاً برای اتاق‌­های اداره­‌تون خیلی مناسبه و حس روشنی و سرزندگی رو القا کرده و کارایی کارمندها رو افزایش میده.

  1. رنگ سبزآبی با مبلمان اداری سیاه

اگه نمی‌­تونید بین سبز و آبی یکی رو انتخاب کنید، رنگ سبزآبی می‌­تونه یه انتخاب عالی باشه. این رنگ ترکیبی از رنگ‌­های آبی و سبزه و موجب محیطی روشن و آرام‌­بخش تو محیط کاری میشه. اداره‌­هایی که از این رنگ استفاده می‌­کنن اغلب خیلی منحصر­به­‌فرد و باشکوه دیده میشن.

اگه این رنگ رو با مبلمان مشکی ترکیب کنید، خیلی منحصر­به‌­فرد و فوق‌­العاده میشه.

  1. رنگ سفید هم برای دیوارها و هم برای مبلمان

اغلب کارمندها عاشق محیط‌­های کاری آرام و روشن هستن. به همین دلیل می‌­تونید کلاً از رنگ سفید برای همه چیز استفاده کنید. این‌­طوری آرام­‌بخش‌­ترین محیط ممکن رو خواهید داشت. اما برای اینکه فضای اداره شما خیلی خسته‌­کننده به نظر نرسه، بهتره از یه سری وسیله­‌های تزئینی با رنگ‌­های مختلف استفاده کنید تا یکم رنگ وارد اداره خودتون بکنید. مثلاً چند تا تابلو و گلدان تو رنگ‌­های متفاوت کفایت می­‌کنه.

  1. رنگ طوسی کلاسیک با مبلمان اداری چوبی

رنگ طوسی کلاسیک یکم تیره­‌تر از خود رنگ طوسیه و نسبت به طوسی ساده محیط رو فعال‌­تر و باانرژی‌تر نشون میده. همچنین هرچند رنگ طوسی آرام­‌بخشه، طیف تیره­‌تر اون موجب کارآمدی بیشتری میشه. دکوراسیون اداری طوسی یکی از شیک‌­ترین طراحی­‌ها برای هر محیط کاری محسوب میشه و فضای رسمی و باشکوهی رو برای شما به ارمغان میاره.

بهترین ترکیب برای رنگ طوسی کلاسیک، مبلمان اداری چوبیه. هیچ مبلمان دیگه‌ای نمی‌­تونه در ترکیب با این رنگ این‌قدر زیبا و شیک به نظر برسه. همچنین می‌­تونید از یه سری وسیله تزئینی چوبی هم استفاده کنید.

  1. رنگ قهوه‌ای با مبلمان اداری چوبی

اگر یه دکوراسیون اداری کلاسیک می‌­خواید، ما رنگ قهوه­‌ای رو به شما توصیه می‌­کنیم. ترکیب دیوارهای قهوه­‌ا‌ی با مبلمان اداری چوبی یه فضای بی‌­نهایت گرم رو برای شما به ارمغان میاره. قهوه­‌ای یکی از گرم‌­ترین رنگ‌­هاست و باعث افزایش انرژی میشه و بازده کارمندها رو افزایش میده. از طرفی ترکیب اون با مبلمان اداری ممکنه یکم پیچیده و سخت باشه چون با هر نوع مبلمانی هماهنگی نداره. اما مبلمان چوبی دقیقاً برای این کار ساخته شده.

  1. رنگ زرد پاستلی با مبلمان اداری سفید

ترکیب زرد پاستلی با مبلمان سفید یه انتخاب عالی برای کسانی محسوب میشه که به دکوراسیون اداری رنگی علاقه دارن. این یکی از جالب‌­ترین طراحی‌­های داخلی برای اداره­‌ها محسوب میشه. دیوارهای زرد پاستلی همراه با مبلمان اداری سفید، روشنی و آرامش زیادی رو وارد محیط کاری شما می‌­کنه. ازاین‌رو، مخصوصاً برای محیط­‌هایی مناسبه که کارها اغلب به‌صورت گروهی انجام میشن و برای حفظ دوستی و همکاری به یه محیط آرام­‌بخش نیازه.

  1. رنگ سفید با مبلمان اداری سیاه و سفید

دیوارهای سفید همراه با مبلمان اداری سیاه و سفید یکی از زیباترین ترکیب‌­ها برای طراحی دکوراسیون داخلی اداره­‌ها محسوب میشن. شما می‌­تونید تمامی دیوارها رو به رنگ سفید در بیارید و از مبلمان مشکی و صندلی‌­های سفید استفاده کنید. هر تزئینی رو می‌­تونید به‌­راحتی در کنار این ترکیب استفاده کنید و از زیبایی محیط کاری خودتون مطمئن باشید.

همچنین ترکیب سیاه و سفید یه انتخاب فوق‌­العاده برای دکوراسیون اداری اتاق مدیریت محسوب میشه و جلوه خیلی شیکی به اون می‌­بخشه.

حالا که به اهمیت هماهنگی رنگ دکوراسیون اداری با مبلمان اداری پی بردیم باید این نکته رو هم بگیم که به‌کارگیری این اصول تو محیط کار به شرایط زیادی بستگی داره و نیاز به یه متخصص داره. گروه طراحی و ساخت NDK یکی از معتبرترین شرکت‌­هاست که می‌­تونه این کار رو برای شما انجام بده. شرکت‌­های بسیاری به ما اعتماد کردن و کار طراحی داخلی خودشون رو به ما سپردن، مانند شرکت دوو.

جمع‌­بندی

رنگ دکوراسیون اداری موضوع صحبت ما تو این مقاله بود و در مورد رنگ‌ها و تأثیرات روانی اون‌­ها صحبت کردیم و متوجه شدیم که خیلی بیشتر از چیزی که اغلب فکر می­‌کنن، مهمه. سپس ایده­‌هایی در مورد ترکیب رنگ‌­ها با هم و همچنین ترکیب رنگ دکوراسیون اداری با مبلمان اداری هم پیشنهاد دادیم تا بتونید بیشترین استفاده رو ازشون بکنید. امیدواریم که این توضیحات و ایده­‌هایی که اینجا ارائه کردیم، براتون مفید بوده باشن و تو انتخاب رنگ مناسب بهتون کمک کنن.

اگر تو این زمینه به کمک نیاز دارید و یا قصد بهبود دکوراسیون اداری خودتون رو دارید، ما اینجا هستیم که بهتون کمک کنیم. گروه طراحی و ساخت NDK یکی از معتبرترین شرکت­‌های طراحی داخلی محسوب میشه و پروژه‌­های زیادی رو با موفقیت به سرانجام رسونده. ما با شرکت‌­های بزرگ بسیاری همکاری داشتیم و طراحی داخلی اون‌­ها رو برعهده گرفتیم و همگی از نتیجة کار بسیار راضی بودن، مثل شرکت گلرنگ پخش. اگه نیاز به راهنمایی و دریافت مشاوره دارید می‌­تونید روی مشاورین ما حساب کنید. فقط کافیه که با شماره 02147531 تماس بگیرید تا همة اطلاعاتی که بهش نیاز دارید رو در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

سؤالات متداول

سؤال یک. کدام ترکیب رنگ‌­ها، بهترین هستند؟

  •       زرد و آبی: سرزنده و قدرتمند.
  •       سرمه‌­ای و سبزآبی: آرام­‌بخش و تأثیرگذار.
  •       سیاه و نارنجی: بانشاط و نیرومند.
  •       زرشکی و هلویی: باشکوه و آرام‌­بخش.
  •       بنفش تیره و آبی: آرام و قابل‌اعتماد.
  •       سرمه‌­ای و نارنجی: سرگرم­‌کننده اما قابل‌اعتماد.

سؤال دو. کدام رنگ‌­ها انرژی مثبت می‌­دهند؟

در فنگ شویی، رنگ زرد مرکز همه چیز محسوب میشه و با خورشید که منبع اصلی انرژی مثبت هست هم مقایسه میشه. این رنگ قدرت تطبیق‌پذیری، انعطاف و شفافیت رو داره و می‌­تونید تو هر اتاقی از اون استفاده کنید.

سؤال سه. چه رنگی بیشتر چشم آدم­‌ها رو به خودش جذب می‌­کنه؟

قطعاً قرمز و نارنجی خیره­‌کننده­‌ترین رنگ‌­ها هستند. این رنگ‌­ها خیلی به چشم میان و به همین دلیله که تو علائم و نشانه­‌های هشدار ازشون استفاده میشه. مقام سوم هم به رنگ زرد تعلق می‌­گیره.

Share :

Twitter
Telegram
WhatsApp

مقاله در یک نگاه

خبرنامه

برای دریافت مقالات جدید ایمیل خود را وارد کنید

مجله

Leave a comment

More Adventures

This website uses cookies to improve your web experience.
Explore
Drag